در مقالات پیشین انرژی مگ به بررسی کامل کلیدهای محافظ جان و کلیدهای مینیاتوری پرداختیم. برای آشنایی بیشتر با جزئیات کلیدهای محافظ جان، بد نیست نیم نگاهی به مقالات انواع محافظ جان، روش نصب کلید محافظ جان، کاربردها و نحوه تست آنها بیندازید. اما به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که کلید مینیاتوری تجهیزی است که به منظور حفاظت از سیستم‌ها و مدارها نسبت به اضافه جریان و اتصال کوتاه عمل می‌کند. در مقابل کلید محافظ جان به عنوان یک تجهیز مهم از سیستم‌ها و مدارها نسبت به نشتی جریان حفاظت می‌کند. در این مقاله به معرفی دو تجهیز می‌پردازیم که قبلاً به طور خلاصه آنها را معرفی کردیم. این دو تجهیز هر دو کلید محافظ جان RCD (Residual Current Device) با تفاوت‌هایی جزئی هستند. با ما همراه باشید.

 

کلید RCCB چیست؟

یکی از دسته بندی‌های کلیدهای نشتی جریان یا RCD ها، کلیدهای محافظ جان RCCB هستند. این کلیدها که به آن کلید قطع کننده جریان نشتی یا Residual Current Circuit Breaker می گویند؛ تنها یک وظیفه اصلی دارند و آن مقایسه جریان ورودی و جریان خروجی کلید می‌باشد. در اثر مقایسه این دو جریان، جریان نشتی شناسایی و در نتیجه عمل قطع کلید صورت می‌پذیرد.

کلید RCCB

کلید محافظ جان ترکیبی RCBO چیست؟

دسته دوم کلیدهای نشتی جریان یا RCD ها، کلیدهای محافظ جان ترکیبی یا RCBO هستند. این کلیدها که به آن کلید قطع کننده جریان نشتی ترکیبی یا Residual Current Breaker With Over Current هستند با کلید مینیاتوری ترکیب شده‌اند و در نهایت علاوه بر وظیفه حفاظت نشتی جریان، وظیفه محافظت در برابر اضافه جریان (اضافه بار) و اتصال کوتاه را نیز بر عهده دارد. کلید محافظ جان ترکیبی بر همین اساس دارای تفاوت‌هایی نسبت به کلید محافظ جان است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

کلید محافظ جان RCBO

تفاوت و روش تشخیص RCCB از RCBO

معرفی تفاوت محافظ جان RCCB و RCBO که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم، به ما کمک می‌کند که در هنگام خرید و بررسی تابلوهای برق بتوانیم آنها را تشخیص دهیم:

1) تفاوت در اهرم قطع کننده

اهرم قطع کننده در  کلیدهای محافظ جان ترکیبی طول بلندتری نسبت به کلید محافظ جان دارد.

کلید محافظ جان

2) تفاوت در شماتیک یا دیاگرام کلید

شماتیک یا دیاگرام کلید محافظ جان ترکیبی شامل هردو دیاگرام کلید محافظ جان و کلید مینیاتوری می‌باشد.

کلید محافظ جان

3) تفاوت در نوع کلید (TYPE)

در کلیدهای محافظ جان ترکیبی به علت اینکه در ساختار آن کلید مینیاتوری وجود دارد؛ تایپ یا تیپ را داریم. بر اساس معرفی که در مقالات انواع کلید مینیاتوری داشتیم؛ کلیدهای محافظ جان ترکیبی می‌توانند تایپ C (موتوری یا عمومی یا کندکار) و تایپ B (تندکار) باشند. این مورد در خصوص کلیدهای محافظ جان RCCB وجود ندارد.کلید محافظ جان

4) تفاوت در استاندارد IEC

کلید‌های محافظ جان RCCB دارای استاندارد بین المللی IEC61008 می‌باشند. در مقابل کلیدهای محافظ جان RCBO دارای استاندارد بین المللی IEC61009 می‌باشد.

کلید محافظ جان

5) تفاوت در قیمت

کلیدهای محافظ جان ترکیبی به علت داشتن قابلیت‌های کلیدهای مینیاتوری دارای قیمت بالاتری نسبت به کلیدهای محافظ جان RCCB هستند. برای آگاهی از قیمت این دو محصول می‌توانید نگاهی به صفحه کلید خرید محافظ جان بیاندازید.

 

آیا می توان با استفاده از یک کلید محافظ جان و یک کلید مینیاتوری، کلید محافظ جان ترکیبی ساخت؟

برخی برندهای خاص و پر متقاضی، محصول محافظ جان ترکیبی در بازار ایران وجود ندارد. این سؤال توسط مصرف کنندگان مطرح می‌شود که آیا این امکان وجود دارد که به این روش یک مجافظ جان ترکیبی داشته باشیم؟ همچنین این مورد توسط برخی فروشندگان نیز پیشنهاد می‌شود. اگرچه پیشنهاد تیم فنی ما استفاده از کلیدهای محافظ جان ترکیبی موجود در بازار می‌باشد؛ اما این امکان وجود دارد. تنها تفاوتی که در این حالت اتفاق می افتد دو مورد است:

یک. افزایش تعداد پل‌های کلید نسبت به یک کلید محافظ جان ترکیبی

 دو. وجود دو اهرم قطع جدا از هم

حال باید راه حلی برای این دو مورد پیدا کرد. برای این کار باید دو عمل را انجام داد:

یک. استفاده از پل برای فازها و نول ها

دو. استفاده از پین فلزی مناسب برای اتصال دو اهرم

مینیاتوری و محافظ جان

این مقاله به طور خلاصه به معرفی انواع کلیدهای محافظ جان پرداخت. در پایان مجدداً یادآوری می‌کنیم که استفاده از یک کلید مینیاتوری ترکیبی کار بهتر و صحیح‌تری نسبت به استفاده از دو تجهیز جدا می‌باشد. شما همکاران و خوانندگان محترم می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق بخش نظرات در همین صفحه و یا بخش تماس با ما ، با برق و انرژی در میان بگذارید. انرژی در دستان تو!