از جمله موارد مهمی که لازم است در یک مقاله کامل به آن بپردازیم، نحوه صحیح نصب کلید محافظ جان است. تاکنون مشتریانی به ما مراجعه کردند که با توجه به عدم مهارت و اطلاعات کافی، کلید خریداری شده را بر اثر نصب غیر اصولی، خراب کرده اند. بر همین اساس ما در این مقاله می خواهیم محل نصب این تجهیز و نحوه نصب و سیم بندی آن را مورد بررسی قرار دهیم. در مقاله انواع محافظ جان به معرفی محافظ جان های RCCB و RCBO پرداختیم. در این مقاله به معرفی روش نصب محافظ جان RCCB می پردازیم که تفاوت آن چنانی از لحاظ محل نصب و نحوه سیم بندی با مدل RCBO ندارد. برای مشاهده نحوه نصب می توانید ویدیو زیر را مشاهده کنید و در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

محل نصب کلید های محافظ جان

با فرض سه فاز یا تک فاز بودن کلید محافظ جان، اصولاً محل نصب کلید محافظ جان برای واحد های تجاری، اداری و مسکونی در داخل جعبه تقسیم فیوز مینیاتوری یا تابلو تقسیم ، پیش از تمامی فیوز های مینیاتوری تک پل، دو پل، سه پل و چهارپل می باشد. در واحد های صنعتی نیز این مورد صادق است؛ اما مواردی نیز دیده شده که کلید محافظ جان مستقیماً در زیر کنتر هوشمند نصب و خروجی آن به داخل کارگاه و داخل تابلو یا جعبه های مینیاتوری آمده است. دقت نمایید که پیش از نصب با انجام تست محافظ جان  از سالم بودن این تجهیز اطمینان حاصل نمایید؛ پس در مجموع می توانیم بگوییم که محل نصب کلید محافظ جان پیش از تمامی کلید های مینیاتوری تقسیم کننده است. کلیدهای مینیاتوری تقسیم کننده همان کلید هایی هستند که خروجی شان مستقیما با مصرف کننده در ارتباط است. طریقه بستن کلید محافظ جان کاملا مشابه با کلید های مینیاتوری است. هر دو تجهیز جهت نصب استاندارد، بر روی ریل استاندارد موسوم به ریل مینیاتوری (پایه دار یا بدون پایه) متصل می شود و نیاز به هیچ ابزاری برای بستن نیست. نقشه نصب کلید محافظ جان نیز چه در نمونه دو پل و چه در نمونه چهار پل مشابه هم است و در صورتی که از کنتاکت کمکی استفاده نمی کنید؛ همان سه فاز و نول ورودی را در خروجی داشته و در داخل تجهیز هیچگونه عملیاتی در خصوص جابجایی فاز ها و… صورت نمی گیرد.

  • نحوه نصب محافظ جان تکفاز یا نقشه نصب محافظ جان تک فاز

     

    نصب محافظ جان تک فاز

 

مطابق با تصویر بالا و با فرض اینکه سیستم برق محل نصب کلید، دارای ارت می باشد؛ کابل سه شاخه خروجی از کنتور را تقسیم می کنیم. سیم فاز کابل را که معمولا رنگ قرمز، مشکی یا قهوه ای (یا هر رنگ گرم دیگر) می باشد؛ داخل یک کلید مینیاتوری تک فاز قرار می دهیم ( این مینیاتوری می تواند در زیر کنتور نصب و خروجی آن به داخل جعبه تقسیم مینیاتوری واقع در محل نصب منتقل شود). خروجی مینیاتوری تکفاز را با یک سیم به ورودی فاز کلید محافظ جان که با علامت (IN) یا (P) مشخص شده است؛ وصل می کنیم. سیم نول کابل را که معمولا رنگ آبی (یا هر رنگ سرد دیگر) می باشد؛ به خروجی نول کلید محافظ جان که با علامت (N) مشخص گردیده است؛ متصل می کنیم. سیم ارت کابل را که استاندارد آن رنگ سبز-زرد است را به داخل محل نصب برده و در جعبه تقسیم یک شینه به عنوان شینه ارت به آن اختصاص داده و میان مصرف کنندگان (مانند روشنایی ها و پریز ها) تقسیم می کنیم. خروجی نول کلید محافظ جان را که با علامت (N) مشخص شده است را به یک شینه به عنوان شینه نول در داخل تقسیم متصل کرده و میان مصرف کنندگان تقسیم می کنیم. در نهایت فاز خروجی کلید محافظ جان را که با علامت (OUT) یا (P) مشخص شده است را به مینیاتوری تک فاز مصرف کننده انتقال داده و با استفاده از شینه یا ترمینال بین تمامی مینیاتوری های مصرف کننده مطابق با تصویر بالا پل می زنیم.
نکته : چنانچه فاز ورودی کلید محافظ جان به اشتباه در خروجی متصل شود و یا سیم را با اشتباه جای فاز و نول ببندید (یعنی سیم فاز در ترمینال نول بسته شود)؛ در اینصورت محافظ جان شما سوخته وکارایی خود را از دست خواهد داد.

  • نحوه نصب محافظ جان سه فاز یا نقشه نصب محافظ جان سه فاز

 

روش نصب کليد محافظ جان سه فاز

مشابه آنچه که به تفضیل در خصوص نصب محافظ جان تکفاز گفته شد؛ پنج سیم خروجی از کابل زیر کنتر مجددا تقسیم می شوند. مطابق با مقاله کاربرد محافظ جان ، فرض بر این گذاشته شده است که می خواهید محافظ جان را برای محیطی نصب نمایید که دارای سیستم ارتینگ می باشد. سیم ارت به داخل تابلو برق رفته و به شینه ارت متصل و میان مصرف کنندگان تقسیم می شود. سیم نول به ورودی ترمینال نول محافظ جان که با علامت (N) مشخص گردیده است؛ متصل می شود. ترمینال نول خروجی نیز علامتی مشابه نول ورودی دارد که یک سیم از آن به شینه نول داخل تابلو برق متصل و از شینه میان مصرف کنندگان تقسیم می کنیم. سه سیم فاز R,S,T که معمولا متشکل از سه رنگ قرمز، زرد و مشکی هستند؛ به ورودی ترمینال کلید میناتوری زیر کنتور یا داخل تابلو برق بسته می شوند. خروجی سه فاز مینیاتوری با سیم هایی به همین رنگ به ورودی ترمینال کلید محافظ جان با علامت (P) یا (IN) بسته می شود. خروجی ترمینال های محافظ جان بسته به انشعاب های درنظر گرفته شده؛ با سیم به ورودی مینیاتوری های تقسیم، مشابه با شکل بالا، بسته شده و در نهایت از خروجی های مینیاتوری ها به مصرف کنندگان سیم کشی می نماییم.

در این مقاله به نصب هر دو نوع محافظ جان های تکفاز و سه فاز پرداختیم. در نمونه محافظ جان های ترکیبی نیز؛ نحوه نصب به همین ترتیب است با این تفاوت که محافظ جان های ترکیبی از یک محافظ جان RCCB و یک کلید مینیاتوری تشکیل شده اند. فراموش نکنیم که وجود سیستم ارت به معنی عدم نیازمندی به کلید محافظ جان نمی باشد و وجود کلید محافظ جان در یک محیط؛ ایمنی صد درصدی نسب به جریان برق را برای ما به تنهایی ایجاد نمی کند. درصورت وجود هرگونه سوال یا ابهام در خصوص خرید، نصب و راه اندازی کلید محافظ جان می توانید سوالات و نظرات خود را برای ما کامنت کرده و از طریق بخش ارتباط با ما، به صورت تلفنی یا با استفاده از شبکه های اجتماعی در ارتباط باشید. برق و انرژی با شعار ” انرژی در دستان تو” سعی دارد تا با استفاده از این مقالات؛ امکان استفاده آسان و ایمن از انرژی برق را برای همه کاربران میسر سازد.