نشتی جریان برق به عنوان یکی از عوامل مرگ انسان و آتش سوزی شناخته می شود. بر همین اساس از تجهیز محافظ جان استفاده می شود. برای آشنایی با این تجهیز می توانید مقاله کلید محافظ جان چیست را مطالعه کنید. در مواقعی ممکن است بخواهیم اطمینان یابیم که آیا محافظ جانی که در دست ماست سالم است یا خیر؟! یا اینکه ممکن است محافظ جانی را تهیه کرده باشیم؛ اما بخواهیم قبل از نصب از سالم بودن آن اطمینان لازم را کسب کنیم. برای این منظور در این مقاله به نحوه تست محافظ جان می پردازیم.

 بگذارید در ابتدا به تعدادی سوال پر تکرار که توسط مشتریان و مصرف کنندگان مطرح می شود؛ پاسخ دهیم:

آیا انجام تست محافظ جان با داشتن یک لامپ امکان پذیر است ؟

برای تست کلید محافظ جان نیازی به تجهیز خاصی نیست و تنها با داشتن چند تکه سیم، یک لامپ (ترجیحاً لامپ رشته ای) و حضور شبکه برق در پوشش یک پریز می توان شرایط انجام تست را برای ما فراهم کرد. برای آشنایی با نحوه این تست؛ ادامه مقاله را مطالعه نمایید. خوب است بدانید که در تست جریان کلید محافظ جان، ما از یک لامپ با وات پایین استفاده می کنیم.

دستگاه تستر محافظ جان چیست و چه امکاناتی دارد؟

تستر دستگاهی آماده یا قابل درست کردن، بدون صرف هزینه ای خاص برای کلید های محافظ جان است که به کمک آن بتوان دو تست مخصوص راستی آزمایی محافظ جان ها را انجام و نتیجه را معلوم کرد. حال ممکن است فروشگاهی از قبل این تستر ها را آماده و به مشتریان عرضه کند اما به طور کلی برای اطلاع از سالم بودن کلید محافظ جان، نیازمند دستگاه یا ادوات مخصوصی نیستیم. البته اگر چنانچه بخواهیم اطمینان حاصل کنیم که کلید در رنج جریانی یادداشت شده بر روی کلید؛ عمل قطع را انجام می دهد و یا بخواهیم میزان حساسیت آن را به طور دقیق مورد سنجش قرار دهیم؛ در این صورت نیاز به ادوات بیشتر یا دستگاه های اندازه گیری دقیق هستیم.
در دستگاه تستر صنعتی تولید شده؛ محافظ جان را به برق شبکه متصل و خروجی آن را به یک پریز می دهید. دقت نمایید که برای استفاده از تستر لازم است تا ارت شما نیز سالم و متصل باشد. دو شاخه تستر را به پریز متصل می کنید. با استفاده از ولوم روی تستر، میزان حساسیت ( مثلا 30 میلی آمپر) را تنظیم می کنید. در ادامه کلید محافظ جان را در وضعیت (ON) قرار دهید. در صورت سالم بودن محافظ جان سه چراغ تستر روشن خواهد شد و با زدن دکمه (TEST)، برق شما قطع می شود.

تستر محافظ جان

 

روش تست محافظ جان سه فاز چگونه است؟

تست محافظ جان سه فاز با تست محافظ جان تک فاز تفاوتی ندارد. البته شما می توانید برای بار خروجی محافظ جان خود از یک مصرف کننده کم توان سه فاز بهره ببرید.

 

انواع تست کلید محافظ جان

بر اساس نوع کلید محافظ جان ، ما با دو نوع تست سرو کار داریم: تست ولتاژی و جریانی. چنانچه با کلید محافظ جان و انواع آن آشنا نیستید؛ یا نمی دانید کلید محافظ جان شما جزو کدام یک از دسته بندی هاست؛ می توانید نگاهی به مقاله معرفی و انواع محافظ جان  بیاندازید.
همچنین برای یادگیری هرچه بهتر انواع نحوه تست کلید محافظ جان می توانید ویدیو زیر را مشاهده نمایید:

تست ولتاژ کلید محافظ جان

در تست ولتاژ نول ورودی به کلید محافظ جان را به نول شبکه و فاز (های) ورودی را به فاز شبکه متصل می کنیم. بدون اینکه نیازی به اتصال خروجی ها به مصرف کننده باشد؛ زبانه کلید را به سمت بالا حرکت می دهیم تا کلید در وضعیت فعال (ON) قرار گرفته و برق خروجی فعال شود. حال کلید تست (TEST) موجود بر روی کلید را فشار می دهیم و در صورت بازگشت زبانه کلید به وضعیت غیر فعال (OFF)، محافظ جان شما از نظر عملکرد ولتاژی بدون ایراد است.

 

تست ولتاژ محافظ جان

تست جریان کلید محافظ جان

برای تست جریان از یک مصرف کننده وات پایین کمک می گیریم. پیشنهاد ما استفاده از لامپ تنگستنی با توان واقعی کمتر از 8 وات می باشد، برای محافظ جان هایی با حساسیت 300 میلی آمپری می توان از یک لامپ 100 وات ساده نیز استفاده کرد.
مشابه با تست قبلی، ابتدا برق شهر را به ترمینال ورودی محافظ جان متصل می کنیم (ترمینال P یا IN به فاز و ترمینال N به نول). در ادامه کار، دو سر خروجی ترمینال محافظ جان را به لامپ متصل می کنیم، حال شستی کلید را در وضعیت فعال (ON) قرار می دهیم که در اینصورت لامپ روشن خواهد شد.
برای اطلاع از صحت عملکرد کلید محافظ جان، سیم نول خروجی را از ترمینال نول محافظ جان جدا کرده و به ترمینال نول ورودی (N) برای لحظه ای متصل می کنیم ( برای این کار تنها سرسیم را به پیچ ترمینال بزنید).
در این صورت لامپ مجددا لحظه ای روشن شده و سپس شستی کلید محافظ جان به وضعیت غیرفعال (OFF) باز می گردد که اگر به هر دلیلی این اتفاق رخ ندهد یا لامپ روشن بماند؛ در این صورت محافظ جان شما معیوب است.

تست جریان محافظ جان

 

تست کلید محافظ جان از جمله تست های آسان می باشد که شما می توانید برای اطمینان از صحت عملکرد کلید در هر محیطی آن را به کار ببرید. لازم به تاکید است که این تست تنها به عملکرد مطلق کلید می پردازد و برای انجام تست هایی نظیر سنجش میزان حساسیت و یا سنجش رنج جریان کلید؛ نیازمند ادوات بیشتر هستیم.
شما می توانید با استفاده از سایت برق و انرژی خریدی راحت را تجربه کرده و محافظ جان معیوب خود را تعویض نمایید. مجموعه برق و انرژی با ارائه محصولات با کیفیت و مطرح بازار برق ایران ، قدرت انتخاب را به دست مشتری سپرده و به آنها اختیار مقایسه و خرید کالایی با ضمانت معتبر می دهد. برای دیدن تجهیزات برق صنعتی و اطلاع از قیمت محافظ جان کلیک نمایید.