کلید حرارتی که به آن کلید محافظت از موتور نیز می گویند؛ یک قطع کننده الکترومکانیکی است که با تأمین برق ایمن برای الکتروموتورهای سه فاز آسنکرون، از آنها در مقابل اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا طریقه نصب، راه اندازی و چگونگی سیم کشی کلیدهای حرارتی در تابلو برق را بررسی نماییم. با ما همراه باشید.

 

نحوه نصب کلید حرارتی سه فاز چگونه است؟

روش نصب کلید حرارتی  سه فاز به این صورت است که پس از نصب کلید اتوماتیک در ابتدای مدار تابلو؛ این کلید در ابتدای مدار راه اندازی موتور قرار می‌گیرد. برق سه فاز شبکه به ورودی‌های ترمینال قدرت کلید نصب شده و خروجی‌های سه فاز آن به موتور متصل می‌شود. حال می‌توان از کنتاکت های کمکی کلید حرارتی برای اعلام وضعیت کلید یا استفاده برای مدار فرمان در جهت راه اندازی یا کنترل دیگر بخش‌های تابلو برق استفاده نمود.

نحوه نصب کلید حرارتی سه فاز

روش نصب کلید حرارتی تک فاز چگونه است؟

تمامی کلیدهای حرارتی موجود در بازار ایران از نوع سه فاز هستند؛ منتهی امکان استفاده از این کلید برای مدار تک فاز و به طور کلی برای موتورهایی که به حالت تک فاز راه اندازی می‌شوند نیز وجود دارد. برای این منظور، فاز ورودی را به اولین ترمینال قدرت از سمت چپ (موسوم به L1) وارد کرده و نول ورودی را به سومین ترمینال قدرت از سمت چپ (موسوم به L1)  می‌دهیم. در ادامه  از سومین ترمینال خروجی از سمت چپ (موسوم به T3) یک سیم به ورودی ترمینال دوم کلید وارد می‌کنیم. در نهایت خروجی‌های اول و دوم کلید را به موتور متصل می‌کنیم.

نحوه نصب کلید حرارتی تک فاز

 

دیاگرام یا شماتیک کلید حرارتی در نقشه ها به چه شکل است ؟

دیاگرام کلید حرارتی

شکل بالا، دیاگرام سیم کشی کلیدهای حرارتی را برای سه حالت سه فاز، تک فاز و برق جریان مستقیم (DC) نشان می‌دهد. با توجه به شکل مشاهده می‌شود که تصاویر رسم شده مشابه با نحوه نصب این کلید در مدارات ذکر شده در بخش‌های قبل است.

 

نحوه تنظیم کلید حرارتی چگونه است؟

پس از نصب کلید و انجام سیم کشی‌ها لازم است تا کلید مطابق با مشخصات موتور تنظیم شود. در قسمت‌های قبل گفتیم که بر روی کلید پیچ گردانی وجود دارد که امکان تغییر جریان نامی کلید در یک بازه مشخص را برای ما فراهم می‌کند. با توجه به اینکه کلید را بر اساس توان نامی موتور خود خریداری کرده‌ایم؛ میزان جریان آن را مطابق با جریان نامی موتور تنظیم می‌کنیم. البته معمولاً این جریان را به میزان 10 درصد بیشتر از جریان نامی موتور تنظیم می‌کنند.

 

محصولات شگفت انگیز

محصولی یافت نشد

 

انواع راه اندازی کلید حرارتی به چه صورت است؟

با توجه به جریان راه اندازی الکتروموتورها، کلیدهای حرارتی دو نوع راه اندازی را پوشش می‌دهند:

الف) راه اندازی های سبک: با توجه به پلاک موتور و خواندن مقادیر جریان نامی و جریان راه اندازی؛ اگر مقدار جریان راه اندازی از 5 برابر جریان نامی تجاوز نکند؛ کلید حرارتی تا مدت 20 ثانیه اجازه عبور جریان هجومی را برای راه اندازی الکتروموتور به شما می‌دهد.

ب) راه اندازی های سنگین: با توجه به پلاک موتور و خواندن مقادیر جریان نامی و جریان راه اندازی؛ اگر مقدار جریان راه اندازی از 10 برابر جریان نامی تجاوز نکند؛ کلید حرارتی تا مدت 4 ثانیه اجازه عبور جریان هجومی را برای راه اندازی الکتروموتور به شما می‌دهد.

در این مقاله روش نصب کلیدهای حرارتی مختلف را بررسی کردیم و برای آشنایی با تجهیزات جانبی کلید حرارتی مقاله دیگری را برای شما آماده کرده‌ایم. شما کاربران محترم می‌توانید سؤالات و نظرات خود را در زیر همین مقاله عنوان کرده و یا با استفاده از راه‌های ارتباطی عنوان شده در سایت با ما در میان بگذارید. برق و انرژی به واسطه‌ی بیش از 25 سال سابقه کاری در صنعت برق مفتخر است تا بهترین محصولات برق صنعتی را از میان بهترین برندهای موجود در بازار به مشتریان محترم ارائه نماید. انرژی در دستان تو!