کلید حرارتی یا راه انداز موتور که از آن به عنوان MPCB (Motor Protection Circuit Breaker) نام می‌برند؛ از جمله کلیدهای تخصصی است که تنها به منظور راه اندازی، محافظت و توقف موتورهای سه فاز رتور قفسه سنجابی آسنکرون استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم که به بررسی تجهیزات جانبی کلیدهای حرارتی بپردازیم.

 

تجهیزات جانبی کلیدهای حرارتی شامل چه مواردی است؟

مطابق با کلیدهای اتوماتیک کمپکت که در مقاله” لوازم جانبی کلید اتوماتیک” به آن معرفی آنها پرداختیم؛ کلیدهای حرارتی نیز دارای لوازم جانبی مخصوص به خود هستند. لوازم جانبی کلیدهای حرارتی به ما کمک می‌کنند تا از آنها برای راه اندازی مدارهای فرمان، اطلاع از وضعیت کلید و نصب آسان‌تر کلیدها بهره ببریم. در ادامه به معرفی این تجهیزات خواهیم پرداخت:

– کنتاکت کمکی چیست؟

کنتاکت های کمکی در کلیدهای حرارتی، مشابهت زیادی با کنتاکت های کمکی کنتاکتور دارند. این کنتاکت ها به صورت تک کنتاکت یا دو کنتاکت NO یا NC بوده که به دو صورت نصب روبرو و نصب از کناره روی کلید حرارتی سوار می‌شوند. با تغییر وضعیت کلید حرارتی، وضعیت کنتاکت ها نیز تغییر می‌کند.

کنتاکت کمکی روخور

– کنتاکت خطا ( آلارم)

کنتاکت خطا به صورت یک تک کنتاکت از کناره (بغل) به کلید حرارتی متصل می‌شود. در زمانی که کلید با خطای اضافه بار مواجه شود و خروجی را قطع نماید؛ کنتاکت خطا به وضعیت Trip رفته و اپراتور را با استفاده از سیم کشی بر روی درب تابلو، از وقوع خطا مطلع می‌کند.

کنتاکت آلارم

– رله شنت

این رله نیز مشابه کنتاکت خطا از کناره به کلید حرارتی متصل می‌شود. با استفاده از این رله می‌توان در زمان بروز یک خطای مشخص و خاص در مدار (مثلاً افزایش دمای تابلو)، فرمان قطع را برای کلید صادر کرد. رله شنت دارای یک بوبین کوچک است که کافیست توسط یک سیگنال مشخص شده، برق دار یا اصطلاحاً تحریک شود تا بلافاصله پس از تحریک، کنتاکت های آن تغییر وضعیت داده و سبب قطع کلید شوند.

رله شنت

– رله آندر ولتاژ

همانگونه که از اسم آن پیداست؛ این رله به منظور شناسایی خطای کاهش ولتاژ استاندارد استفاده می‌شود. بر خلاف رله شنت، بوبین رله آندر ولتاژ باید همواره برق دار باشد تا توانایی تشخیص پیوسته سیستم برق تابلو را داشته باشد. با قطع برق رله آندر ولتاژ، کلید حرارتی نیز قطع می‌شود. نحوه نصب این رله بر روی کلید مشابه با رله شنت و کنتاکت خطا می‌باشد.

رله آندر ولتاژ

– دستگیره گردان

دستگیره گردان از جمله اقلامی است که مشابه با دستگیره گردان در کلید اتوماتیک کمپکت، این امکان را به اپراتور می‌دهد که با استفاده از یک اهرم و یک دستگیره گردان، کلید را از روی درب تابلو کنترل نمایند. از مزیت دیگر استفاده از این دسته، رویت شرایط Trip بر روی دسته گردان می‌باشد که این عامل با در نظر گرفتن وصل کردن رله‌های کمکی است.

دستگیره گردان

 – رابط نصب

رابط نصب که انواع مختلفی نیز دارد، وسیله‌ای است که می‌تواند کنتاکتور را به کلید حرارتی متصل کند. همانگونه که رله بی متال به زیر کنتاکتور متصل می‌شود؛ می‌توان با استفاده از این رابط‌ها، کنتاکتور ها را به آسانی به کلید حرارتی متصل نمود.

رابط نصب

– باس بار

باس بارها این امکان را به ما می‌دهند که با  یکبار اتصال برق ورودی به یک کلید حرارتی، تمامی ورودی‌های دیگر کلیدهای حرارتی نصب شده بر روی یک ریل را با رعایت فاصله استاندارد، برق دار کنیم.

باس بار کلید اشنایدر

 

در این مقاله تمام تجهیزات کلیدهای جانبی را بررسی کردیم. شما کاربران محترم می‌توانید سؤالات و نظرات خود را در زیر همین مقاله عنوان کرده و یا با استفاده از راه‌های ارتباطی عنوان شده در سایت با ما در میان بگذارید. برق و انرژی به واسطه‌ی بیش از 25 سال سابقه کاری در صنعت برق مفتخر است تا بهترین محصولات برق صنعتی را از میان بهترین برندهای موجود در بازار به مشتریان محترم ارائه نماید. انرژی در دستان تو!