برخی اوقات نیاز به این داریم تا ادوات و تجهیزات، منطبق با زمان طلوع و غروب آفتاب وارد فاز عملیاتی و یا متوقف بشوند. صنایع مختلفی با استفاده از این مورد سیکل کاری خود را تنظیم می‌کنند. برهمین اساس، استفاده از رله‌های ساعت نجومی گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. در این مقاله می‌خواهیم به طور مفصل به معرفی، بررسی و نحوه راه اندازی رله‌های ساعت نجومی بپردازیم. یکی از برندهای پر استفاده در ایران در خصوص این محصول، ساعت نجومی های شرکت شیوا امواج می‌باشد. بر همین اساس قصد داریم تا منحصرا بر روی این محصول پر مصرف کار کنیم. با ما همراه باشید.

 

ساعت نجومی چیست؟

ساعت نجومی نوعی رله میکروپروسسوری برنامه ریزی شده است که عملیات فرمان قطع و وصل رله را براساس زمان طلوع و غروب آفتاب در هر روز صادر می‌کند. شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که این مورد چگون امکان پذیر است در حالیکه زمان طلوع و غروب آفتاب در هر روز معمولاً متفاوت بوده و همچنین زمان آن باتوجه به موقعیت‌های جغرافیایی هر شهر و کشور متفاوت است؟ پاسخ این دو سؤال کاملاً مشخص است. گفتیم که این رله میکروپروسسوری است. استفاده از میکرو کنترلر ها این امکان را به ما می‌دهد تا مطابق با میل خودمان IC داخلی را برنامه ریزی کرده و نتایج را ببینیم. بر همین اساس می‌توانیم بگوییم که رله‌های ساعت نجومی بر اساس موقعیت جغرافیایی شهرها و کشورها برنامه ریزی می‌شوند. برای مثال ساعت نجومی‌های شیوا امواج برای موقعیت جغرافیایی کشور ایران ساخته شده و از طرفی چون زمان طلوع و غروب آفتاب در استان‌های مختلف ما متفاوت است؛ برای هر استان یک کد اختصاص داده است. در خصوص زمان طلوع و غروب در هر روز نیز این دستگاه کاملاً برنامه ریزی شده است. پس دارای حافظه داخلی می‌باشد.

ساعت نجومی

 

ساعت نجومی یا فتوسل؟

این سوالی است که ذهن بسیاری از کاربران را به خود مشغول کرده است. آنچه اهمیت دارد موقعیت مکانی و نوع مصرف است. فتوسل تجهیز ارزان‌تری نسبت به ساعت نجومی است. اما اگر مکان شما سرپوشیده و یا دارای گردو غبار و یا دارای روزهای ابری و بارانی بسیار باشد؛ دیگر فتوسل عملکرد مطلوب مورد نظر شما را نخواهد داشت و استفاده از ساعت نجومی مناسب‌تر است. فتوسل عموماً برای راه اندازی سیستم‌های روشنایی در فضاهای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که شما می‌توانید از ساعت نجومی برای پروژه‌های دیگری همچون آبیاری قطره‌ای یک باغ در مقیاس وسیع استفاده کنید.

ساعت نجومی 6آمپر سری ان

 

تفاوت ساعت فرمان و ساعت نجومی

یکی دیگر از سؤالات کاربران این است که استفاده از ساعت فرمان چه تفاوتی با استفاده از ساعت نجومی دارد؟ پاسخ این سؤال به دو مسئله مهم باز می‌گردد که مصرف کننده دستگاه پیش از خرید آن باید آن را مشخص کند: نخست کاربرد تجهیز است. مصرف کننده باید بررسی کند که این تجهیز برای راه اندازی یا توقف چه عملیاتی استفاده می‌شود؟ مورد دوم نحوه تنظیم و برنامه ریزی تجهیز است. مصرف کننده باید مشخص کند که آیا می‌خواهد عملیات خود را در زمان مشخص یا خاصی انجام دهد یا انجام عملیات وابسته به یک زمان متعارف عمومی است؟ تفاوت اصلی این دو تجهیز در نحوه برنامه ریزی آنهاست ساعت نجومی براساس موقعیت جغرافیایی و زمان طلوع و غروب آفتاب برای هر روز برنامه ریزی می‌شود؛ اما ساعت فرمان توسط اپراتور برای زمانی خاص که اپراتور خود از قبل تنظیم نموده است؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساعت فرمان تبن

 

انواع ساعت نجومی

با تغییر در ساختار سخت افزاری و حفظ ساختار و عملیات اصلی دستگاه می‌توان مدل‌های مختلفی را از  آن تولید کرد. ساعت نجومی نیز از این قاعده استثنا نیست. بر همین اساس می‌توانیم بگوییم که در حال حاضر سه مدل ساعت نجومی در بازار موجود می‌باشد:

ساعت های نجومی با خروجی رله های متفاوت

ساعت های نجومی بنا به نوع مصرف با رله هایی با جریان های مختلف روانه بازار شده‌اند . برای مثال ساعت نجومی شیوا امواج با خروجی رله ای 6 و 20 آمپر در بازار موجود هستند. همچنین این ساعت ها دارای یک یا دو ورودی فاز و یک یا دو خروجی فاز می‌باشند.

ساعت نجومی با ابعاد متفاوت

ساعت های نجومی متناسب با فضای مورد استفاده در تابلو، می‌توانند دارای ابعاد متفاوتی باشند. برای مثال، شرکت شیوا امواج ساعت نجومی های خود را در دو مدل ساده و N روانه بازار کرده است که مدل N دارای ابعادی کوچکتر می‌باشد.

ساعت نجومی با تعداد رله های خروجی متفاوت

در ساعت های نجومی حسب حافظه و نوع میکرو کنترلر بکارگرفته شده ؛ امکان افزایش رله های خروجی وجود دارد. همچنین این امکان وجود دارد که برنامه ریزی هر رله خروجی متفاوت یا مشابه با هم باشد. برای مثال، ساعت نجومی دو رله‌ای شیوا امواج دارای دو رله بوده که هرکدام می تواند برنامه ریزی جداگانه ای داشته باشند.

 

طریقه نصب ساعت نجومی شیوا امواج

برای نصب ساعت نجومی شیوا امواج نیاز به ادوات خاصی نیست. شما می‌توانید یک فاز از زیر کلید مینیاتوری را گرفته و  به فاز ورودی ساعت نجومی بدهید. همچنین نول را به نول ورودی ساعت نجومی می‌دهیم. در ادامه از  ترمینال فاز خروجی که از رله داخل ساعت نجومی انشعاب گرفته است استفاده می‌کنیم و برای تغذیه تجهیزات و دیگر ادوات استفاده می‌کنیم. شکل زیر نحوه سم بندی و نصب رله را به خوبی نشان می‌دهد.

نقشه نصب ساعت نجومی

 

تنظیم ساعت نجومی شیوا امواج

نحوه تنظیم ساعت نجومی شیوا امواج را می‌توان از روی کاتالوگ موجود در بسته این محصول و یا با مراجعه به بخش فتوسل و روشنایی سایت ما و زیر مجموعه پیوست ها دانلود و استفاده کنید. به طور خلاصه در این قسمت به طریقه تنظیم ساعت نجومی شیوا امواج می‌پردازیم:

  • در ابتدا باید بدانیم که چه پارامتر هایی باید تنظیم شود:

سال ( برای تشخیص اتوماتیک سال کبیسه)

تاریخ روز و ماه

زمان به صورت ساعت و دقیقه

زمان روشن و خاموش شدن سیستم روشنایی تا +- 120 دقیقه نسبت به طلوع و غروب آفتاب

کد مرکز استان با توجه به جدول موجود در کاتالوگ

تعریف ساعت دقیق خاموش شدن

  • دستگاه در حالت عادی و به صورت چرخشی زمان روشن شدن سیستم روشنایی را با n ، خاموش شدن سیستم روشنایی را با r، ساعت رسمی را با c و تاریخ را با d نمایش می دهد. همچنین ولتاژ شبکه را با v نمایش می‌دهد.
  • برای تعمیرات و موارد خاص باید دستگاه را از حالت اتوماتیک به حالت دستی تغییر دهید. برای این منظور کلید پایین را به صورت ممتد فشار دهید تا به عبارت Hand برسید. پس از 5 ثانیه دستی می‌شود. برای تغییر به حالت اتوماتیک کافیست همین مراحل را طی کنید.
  • بار خروجی را اگر می خواهید مستقیما به رله ساعت نجومی متصل کنید؛ حتماً مطابق با موارد زیر باشد:

برای لامپ های رشته ای 100 وات :  10 عدد برای مدل 6 آمپر و 40 عدد برای مدل 20 آمپر

برای لامپ های فلورسنت (مهتابی) 80 وات: 4 عدد برای مدل 6 آمپر و 15 عدد برای مدل 20 آمپر

برای درایورهای LED یا تغذیه سوئیچینگ: تا سقف 150 وات برای مدل 20 آمپر

  • برای تنظیم دستگاه پس از اینکه برق به دستگاه دادید؛ به صورت ممتد کلید Enter را فشار دهید. زمانی که عبارت SET را مشاهده کردید؛ 5 ثانیه صبر کنید تا وارد پنجره تنظیمات شوید. در هر بخش از تنظیمات می‌توانید با زدن کلیدهای جهت نما بالا و پایین آن بخش را تنظیم کنید. مبنای اطلاع از امکان تنظیم کردن؛ چراغ چشمک زن کنار حروف و اعداد نمایشگر است. بعد از تنظیم هر پارامتر کلید اینتر را بزنید تا وارد تنظیمات بعدی شوید.

 

خرید ساعت نجومی شیوا امواج

برای خرید انواع ساعت های نجومی شیوا امواج می‌توانید از طریق بخش فتوسل و روشنایی به اطلاعت جامع و قیمت این محصول دست یابید. همچنین با مراجعه به قسمت تایمر و شمارنده می‌توانید انواع تایمر های فرمان و قیمت آنها را مشاهده و محصولات را با یکدیگر مقایسه کنید. جهت رفاه حال مشتریان عزیز، مجموعه برق و انرژی سعی دارد تا قیمت محصولات شیوا امواج را با قیمت مناسب، رقابتی و با تخفیف همکاری خدمت مشتریان ارائه بدهد.

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی جامع ساعت نجومی های شیوا امواج پرداختیم. این تجهیز از جمله تجهیزات مورد استفاده در کارخانه‌ ها برای مصارف روشنایی می‌باشد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا راهنمایی های لازم جهت تهیه، نصب و استفاده از این محصول با ما تماس حاصل نمائید. انرژی در دستان تو!