در مقاله آشنایی با رگولاتورها، گفتیم که این تجهیز در کنار خازن‌ها در داخل بانک خازنی نصب شده و وظیفه آن مدیریت بانک خازن می‌باشد. تابلوهای بانک خازنی از جمله تابلو برق‌های پر کاربرد فشار ضعیف بوده که هدف آن جبران بار راکتیو شبکه و در نتیجه اصلاح ضریب توان برای تجهیزات مصرف کننده انرژی الکتریکی می‌باشد. برندهای زیادی که دارای خازن‌های قدرت در سبد محصولاتشان هستند؛ اقدام به تولید و فروش رگولاتورهای خازنی به منظور مدیریت خازن‌های تولیدی‌شان نموده‌اند. برند ISBS نیز که با تولید خازن‌های خشک و کتابی 440 ولت در بازار ایران حضور دارد؛ رگولاتور های 6 و 12 پله خود را روانه بازار برق ایران نموده است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با خصوصیات این دستگاه، شرایط استفاده، سیم بندی و نحوه تنظیمات به طور خلاصه آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

 

عملکرد و خصوصیات رگولاتور های ISBS

رگولاتور های 6 و 12 پله ISBS دارای نمایشگر دیجیتالی سون سگمنتی بوده و دارای خصوصیات زیر می باشند:

  •  دقت اندازه گیری بالا و نمایش دامنه در نمایشگر
  • نمایش ضریب قدرت کلی (PF) و ضریب قدرت اعوجاجی(DPF)
  • امکان نمایش زمان واقعی انحراف ولتاژ از مقدار انحراف جریان
  • پارامتر های قابل کنترل
  •  امکان راه اندازی به صورت دستی و اتوماتیک
  •  عملکرد حفاظتی در ولتاژ بالا
  • کنترل ولتاژ هارمونیکی
  • امکان ذخیره اطلاعات در حافظه

رگولاتور ISBS دارای ولتاژ کاری 220 ولت یا 380 ولت متناوب بوده و جریان کاری آن صفر تا 5 آمپر می‌باشد. فرکانس کاری دستگاه ها 45 الی 65 هرتز و میزان تاخیر آن 0.001 ثانیه می‌باشد. رنج اندازه‌گیری توان راکتیو و اکتیو از صفر تا 9999  برحسب کیلووار یا کیلووات می‌باشد. این دستگاه دارای حساسیت 20 میلی آمپر بوده و توان مصرفی 10 وات است. کلاس حفاظتی IP40 می‌باشد.

 

شرایط استفاده از رگولاتور ISBS

نصب و استفاده از هر دستگاهی تابع شرایط محیط خاص به خود است. بنابراین لازم است تا موارد زیر در نظر گرفته شود:

  • ارتفاع نصب مجاز ماکزیمم 2500 متر می باشد.
  • دمای محیط بین 25- تا 50+ درجه سانتی گراد می باشد.
  •  میزان رطوبت در دمای 40 درجه سانتی گراد کمتر از 50 درصد و در دمای 20 درجه سانتی گراد کمتر از 90 درصد باشد.
  •  محل نصب باید عاری از هرگونه گاز خورنده، گرد و غبار و براده فلزات، جریان آزاد برق و مواد منفجره باشد.
  • محل نصب فاقد هرگونه لرزشی باشد.

ابعاد و جانمایی رگولاتور ISBS

 

سیم بندی رگولاتور ISBS

خازن‌ها به صورت اتصال مثلث مشخص شده‌اند. زمانی که رگولاتور با ولتاژ 380 ولت مجاز به کار کردن می‌باشد؛ ترمینال 1 به فاز B و ترمینال 3 با فاز C بوسیله فیوزی 2 آمپری متصل است. خازن ها نیز براساس سه راس اتصال مثلث به سه فاز متصل است. پایه 14 نیز با یک فیوز 10 آمپری به فاز C متصل است.

سیم بندی رگولاتور ISBS

 

نحوه تنظیمات رگولاتور ISBS

این رگولاتور دارای یک کی پد سه دکمه‌ای می‌باشد. یک دکمه برای ورود و Set کردن تنظیمات و دو دکمه دیگر برای جابجایی بین پارامترها. در کنار آن یک نمایشگر سون سگمنتی داریم و در قسمت سمت چپ یک کادر که در داخل آن 13 آیتم یادداشت شده است. در کنار آن چراغ های LED قرار گرفته و در منتهی الیه سمت چپ و در کنار چراغ ها به ترتیب پارامترهایی یادداشت شده است. آیتم های یادداشت شده در داخل کادر به جهت تنظیم است و آیتم های یادداشت شده در بیرون کادر و در کنار چراغ های LED برای نمایش.

برای مثال اگر شما با استفاده از کلید های بالا و پایین بر روی گزینه ششم قرار بگیرید که چراغ آن روشن می‌شود؛ برای شما جریان اولیه شبکه را نمایش می‌دهد. با نگه‌داشتن دکمه SET به مدت 3 ثانیه شما وارد تنظیمات منوی مربوط به اضافه ولتاژ می‌شوید. با فشردن همزمان کلید های پایین و بالا می‌توانید ظرفیت خازن ها را به صورت اتوماتیک در رگولاتور مشخص کنید. چراغ های سمت راست نمایشگر نیز در زمان آلارم های ولتاژی و جریان روشن می‌شود. بر همین اساس به معرفی هر پارامتر در قسمت سمت چپ نمایشگر می‌پردازیم:

ابعاد رگولاتور

 

پارامتر A/M – Auto/Manual

با استفاده از این پارامتر، متوجه می‌شوید که نحوه عملکرد دستگاه و تنظیمات آن به صورت دستی انجام شده و یا به صورت اتوماتیک. با ورود به بخش تنظیمات می‌توانید دستگاه را روی حالت دستی یا اتوماتیک تنظیم کنید.

پارامتر DPF – Target DPF

با استفاده از این پارامتر، می‌توانید مقدار ضریب قدرت اعوجاجی شبکه را ببینید و یا با ورود به تنظیمات قادر هستید میزان ضریب قدرت اعوجاجی مورد نظر خود را تنظیم کنید.

 پارامتر PF – Switch On & Off Time Delay

با استفاده از این پارامتر، ضریب قدرت شبکه قابل مشاهده بوده و با ورود به تنظیمات می‌توان زمان تاخیر سوییچ برای وارد کردن خازن یا خارج کردن آن را تنظیم کنید.

 پارامتر V – Discharging Time Delay

این پارامتر به منظور دیدن ولتاژ واقعی شبکه و یا تنظیم زمان تاخیر شارژ شدن خازن ها می‌باشد.

پارامتر I – Over Voltage

این پارامتر  به منظور دیدن مقدار واقعی جریان اولیه شبکه و یا تنظیم حداکثر ولتاژ می‌باشد. چنانچه مقدار ولتاژ بیش از میزان تنظیمی باشد؛ خطای ولتاژ بیش از حد صادر می‌شود.

 پارامتر VTHD – Over VTHD

با استفاده از این پارامتر می‌توان قدرت واقعی ولتاژ شبکه را مشاهده نمود و یا با استفاده از تنظیمات، مقدار حداکثر ولتاژ THD را مشخص نمایید.

 پارامتر ITHD – CT Ratio

با استفاده از این پارامتر می توان نرخ قدرت واقعی جریان اعوجاجی شبکه را مشاهده کرد و یا با استفاده از تنظیمات، میزان نرخ تبدیل ترانسفورماتور جریان (CT) را مشخص نمایید.

 پارامتر P(KW) – C1 Capacitance

با استفاده از این پارامتر شما می‌توانید توان اکتیو واقعی شبکه را ببینید. همچنین با ورود به تنظیمات این امکان وجود دارد تا به صورت دستی میزان ظرفیت حلقه خازنی را مشخص کنید.

 پارامتر Q(KVAR) – Output Sequence

این پارامتر می‌تواند مقدار دقیق توان راکتیو شبکه را نمایش بدهد. همچنین با ورود به بخش تنظیمات، می‌توانیم دنباله یا کد خروجی را تعریف نماییم.

 پارامتر S(KVA) – Output Loop

این پارامتر می‌تواند مقدار دقیق توان ظاهری که جذر مجموع توان 2 ،توان اکتیو و راکتیو می‌باشد را نمایش بدهد. همچنین با ورود به بخش تنظیمات می‌توان حلقه کنترل خروجی را مشخص کرد.

 پارامتر Hz – Communication Address

این پارامتر می تواند به ما مقدار فرکانس شبکه را نمایش دهد. همچنین با ورود به بخش تنظیمات می توانیم آدرس شبکه را تعریف نموده و با استفاده از شبکه های صنعتی، پارامتر ها را بررسی و تنظیم نماییم.

پارامتر Communication Speed

این دستگاه می‌تواند با استفاده از پورت RS485  و تحت شبکه صنعتی Modbus از راه دور مورد بررسی و کنترل قرار بگیرد. یکی از پارامترهایی که برای تنظیمات شبکه مدباس باید لحاظ شود، نرخ سرعت است. با استفاده از این پارامتر می‌توان نرخ سرعت را مطابق با پارامترهای عنوان شده در دفترچه راهنما تنظیم کرد.

 

کلام آخر

در این مقاله به معرفی مختصر دستگاه رگولاتور ISBS پرداختیم. شما می‌‎توانید از طریق کانال های ما در فضای مجازی و یا ارتباط با کارشناسان ما دفترچه راهنمای کامل این محصول را دریافت کرده و سوالات خود را با ما در میان بگذارید. انرژی در دستان تو!