تایمرها و ساعت‌های فرمان از جمله تجهیزاتی هستند که برای محاسبه زمان و انجام عملیات‌های مختلف در زمان تعیین‌شده، استفاده می‌شود. این تجهیز پرمصرف در نمونه‌های داخلی و خارجی مختلف در بازار موجود هستند. تنوع این محصول از نظر زمان مورد محاسبه بسیار متنوع بوده و در انواع دیجیتال و آنالوگ موجود می‌باشد. این مقاله به معرفی انواع ساعت‌های فرمان و معرفی ساعت فرمان‌های ISBS و شیوا امواج و نحوه تنظیمات آنها می‌پردازد. با ما همراه باشید.

 

ساعت فرمان چیست؟

ساعت فرمان نوعی تایمر آنالوگ یا دیجیتال هوشمند است که به کاربر اجازه می‌دهد در یک ساعت و زمان خاص، عملیات مورد نظر خود را به‌ صورت اتوماتیک انجام دهد. ساعت‌های فرمان عموماً دارای یک چیپ میکروپروسسوری بوده و خروجی آنها که مورد استفاده اپراتور قرار می‌گیرد؛ یک رله ۵ الی 25 آمپری می‌باشد. دسته‌بندی و تنوع ساعت‌های فرمان بسیار زیاد است که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

 

انواع ساعت فرمان از نظر تنظیمات

ساعت های فرمان موجود در بازار در سه مدل مختلف به فروش می رسند:

ساعت فرمان های آنالوگ

این ساعت‌ها دارای عقربه بوده و به‌صورت مکانیکی و دستی تنظیم می‌شوند. در ادامه ولتاژ تغذیه به آنها داده‌شده و خروجی رله بر اساس تنظیمات در زمان مشخص فعال می‌شود. تایمر تابلویی ذخیره دار ISBS یکی از انواع ساعت فرمان‌های آنالوگ است که می‌توانید مشخصات و نحوه تنظیمات آن را در سایت مشاهده نمایید.

ISBS Timer 1

ساعت فرمان دیجیتال

ساعت فرمان‌های دیجیتال عملکردی مشابه با مدل‌های آنالوگ دارند. تفاوت این مدل با مدل قبلی در تعداد خروجی‌ها و نحوه تنظیمات آن است. ساعت فرمان‌های دیجیتال از صفحه‌نمایش دیجیتالی پشتیبانی می‌کنند. خروجی آنها بین ۱ تا ۵ رله متغیر است. مدل‌های دیجیتال می‌توانند جریان بیشتری را در خروجی پشتیبانی کنند. تنوع تنظیم زمانی آنها نیز به خاطر برنامه پذیر بودنشان بیشتر از مدل‌های آنالوگ است. یک مدل آنالوگ ممکن است درنهایت هفته را از نظر زمانی پشتیبانی کند. این در حالیست که مدل‌های دیجیتال می‌توانند بر اساس روز، هفته، ماه و یا سال برنامه‌ریزی شوند. ساعت فرمان‌های تولیدشده توسط شرکت شیوا امواج همگی از نوع دیجیتال هستند. برای دیدن ساعت فرمان‌های شیوا امواج می‌توانید به بخش محصولات تایمر و شمارنده ما نگاهی بیاندازید.

ساعت فرمان دیجیتال

ساعت فرمان کنترل از راه دور

نسل آخر ساعت‌های فرمان که دیجیتالی بوده و با استفاده از ماژول‌های ارتباطی مختلف مانند RS485 این قابلیت را به اپراتور می‌دهند که با استفاده از برنامه از طریق تلفن همراه یا رایانه، اقدام به تنظیمات و راه‌اندازی ساعت فرمان نمایند.

کنترل از راه دور

انواع ساعت فرمان از نظر تغذیه

ساعت فرمان‌ها برای انجام عملیات باید تغذیه شوند. این تغذیه می تواند به سه شکل باشد:

  • تغذیه از طریق باتری

دسته کوچکی از ساعت فرمان‌های موجود در بازار، دارای باتری داخلی هستند. این باطری‌ها عموماً قابل شارژ توسط منبع خارجی هستند. این بدان معنی است که ساعت فرمان، برق تغذیه خود را از منبع خارجی می‌گیرد و در زمان نبود برق متکی به باتری داخلی تا زمان مشخصی می‌باشد.

  • تغذیه از طریق برق جریان مستقیم (DC)

ساعت کارهایی که تغذیه برق آنها جریان مستقیم است معمولاً در رنج های 12 ، 24، 48 و ماکزیمم 110 ولت هستند.

  • تغذیه از طریق برق جریان متناوب (AC)

ساعت کارهایی که تغذیه برق آنها جریان متناوب است معمولاً در بازه 210 تا 240 ولت قرار دارند.

 

ساعت فرمان از نظر زمانبندی

در بخش‌های قبلی گفتیم که ساعت‌های فرمان می‌توانند از نظر زمان‌بندی با هم متفاوت بوده و از روز تا سال را در بربگیرند. بر همین اساس می‌توان دسته‌بندی زیر را ارائه داد:

ساعت فرمان روزانه

در این مدل، تایمر ما هر روز بر اساس زمانبندی خاصی که اپراتور به او داده است، خروجی رله را فعال می‌کند و براساس زمان مشخص‌شده خروجی را قطع یا وصل می‌کند.

ساعت فرمان روزانه

ساعت فرمان هفتگی

در این مدل، یک سیستم زمانی برای برنامه‌ریزی در طول هفته داریم. در این سیستم هفته به شکل هفت روز تقسیم‌می‌شود و هر روز یک واحد زمانی است. اپراتور می‌تواند برای هر روز زمان مشخصی را در نظر گرفته و خروجی را فعال یا غیرفعال کند.

ساعت فرمان هفتگی

ساعت فرمان ماهیانه

این مدل برای برنامه‌ریزی و مدیریت زمان در ماه در نظر گرفته‌شده است. در این مدل ماه ۳۰ یا ۳۱ روزه بوده و هر روز آن یک واحد زمانی است. حال ممکن است وظایف تعریف‌شده توسط اپراتور برای هر روز ثابت و یا تابع وظایف مختلف در روزهای مختلف و در زمان‌های مختلف باشد. برای مثال فرض کنید که باید برای روزهای فرد هرماه یک سیستم در تایم‌های مشخصی قطع یا وصل شود.

ساعت فرمان ماهیانه

ساعت فرمان سالیانه

این ساعت فرمان که به ساعت فرمان تقویمی نیز شهرت دارد؛ برای زمان‌بندی عملیات‌ها در طول یکسال در نظر گرفته‌شده است. برای مثال فرض کنید شما می‌خواهید برای ایام خاصی از سال تجهیز خاصی را روشن یا خاموش کنید. برای نمونه می‌توانیم به روشن شدن چراغ‌های پارکی در زمان‌های خاص در یک محوطه بوستان، روشن شدن چراغ‌های قرمز در ایام سوگواری، چراغ‌های رنگی در ایام شادی، روشن شدن فواره‌ها در فصول سرد سال و بهار و خاموش بودن آنها در فصول گرم به دلیل کم‌آبی و… اشاره کنیم.

ساعت فرمان سالیانه

ساعت فرمان نجومی (خورشیدی)

در مدل نجومی سیستم زمانی بر اساس حرکت خورشید در طول روز و در فضای مجاور زمین تعریف می‌شود. نحوه شمارش از طلوع تا غروب خورشید است. برای پروژه‌هایی که زمان و حرکت خورشید در آن حائز اهمیت است مانند  امور کشاورزی، هواشناسی و فضایی این ساعت نجومی استفاده می‌شود.

ساعت فرمان نجومی

 

تنظیم ساعت فرمان شیوا امواج

شرکت شیوا امواج یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان انواع تایمر و تایم سوئیچ در کشور می‌باشد که تولیدات آن از کیفیت قابل‌قبول و فروش بالایی برخوردار است. ساعت فرمان‌های این شرکت شامل ساعت فرمان پریزدار، ساعت فرمان هفتگی و ماهیانه، ساعت فرمان ۲۰ آمپری و ساعت فرمان دو رله‌ای می‌باشد. با مراجعه به بخش محصولات تایمر و شمارنده می‌توانید انواع تایمرهای شیوا امواج را مشاهده و بررسی نمایید. تنظیمات رله‌ها در دفترچه راهنمای داخل جعبه محصول موجود می‌باشد. در این بخش ما نحوه تنظیم ساعت فرمان هفتگی را قرار داده‌ایم. در ابتدا باید ساعت، سال، ماه، روز و ایام هفته را تنظیم کنیم. در ادامه سیکل‌های روزانه تنظیم می‌شود. در ادامه می‌توانید روزهای خاص را مشخص کنید و درنهایت سیکل‌های هفتگی را تنظیم می‌کنیم. در تصاویر زیر نحوه ریز تنظیم این ساعت فرمان قرار داده شده است.

تنظیمات ساعت کار

 

سیم بندی ساعت فرمان شیوا امواج

برای سیم‌بندی، ابتدا دستگاه را با استفاده از ریل مینیاتوری روی محل مورد نظر نصب می‌کنیم. در ادامه یک سیم فاز و یک سیم نول را به ترمینال‌های تغذیه وصل می‌کنیم. تایمر دارای سه ترمینال برای کنتاکت باز و بسته می‌باشد. ترمینال 18 برای کنتاکت باز و ترمینال  16 برای کنتاکت بسته می‌باشد. ترمینال 15 نیز سر مشترک هر دو کنتاکت است. از سیم فاز یک انشعاب برای ترمینال مشترک 15 می‌گیریم. حال برای فعال‌سازی یا غیرفعال سازی مصرف‌کننده می‌توانیم یک انشعاب از نول گرفته، یک سیم از ترمینال 18 برای فعال کردن مصرف‌کننده در زمان تنظیم شده و یا یک سیم از ترمینال 16 برای غیرفعال کردن مصرف‌کننده در زمان تنظیم شده، به آن متصل کنیم.

سیم بندی

سخن آخر

در این مقاله به معرفی ساعت فرمان‌ها، دسته‌بندی و نحوه عملکرد آنها پرداختیم. مجموعه برق و انرژی ارائه دهنه انواع تایمرهای شیوا امواج و ISBS بوده که آنها را همراه با ضمانت تعویض یا تعمیر در اختیار مشتریان گرامی قرار می‌دهد. برای رویت محصولات تایمر می‌توانید از بخش محصولات تجهیزات تابلویی آنها را مشاهده و قیمت‌ها را مقایسه کنید. در صورت وجود هرگونه ابهام و سؤال می‌توانید با ما در تماس باشید. انرژی در دستان تو!