کلید مینیاتوری از جمله تجهیزاتی است که در تمامی مراکز اعم از مسکونی، تجاری، اداری، ورزشی و صنعتی رد پای آن دیده می شود. این تجهیز از قطعات ریز و درشتی تشکیل شده که در مقاله معرفی انواع کلید مینیاتوری به آنها و روش عملکرد کلید پرداختیم. آنچه در این مقاله اهمیت دارد؛ آشنایی با کاربرد های این کلید و نحوه تست کلید مینیاتوری می باشد. با ما همراه باشید.

 

کاربرد کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری دارای سه کاربرد اساسی است:

1- ایجاد انشعاب حفاظت شده

با استفاده از کلید های مینیاتوری می توانید انشعاب هایی که از یک فاز در مدار تک فاز یا از سه فاز در یک مدار سه فاز می گیرید؛ محافظت نمایید. این حفاظت بر مبنای جریان کاری تجهیزات مصرفی پایین دست کلید می باشد.

2- حفاظت در برابر اضافه جریان

یکی از مواردی که موجب از کار افتادگی یا سوختن تجهیزات پایین دستی می شود؛ نبود حفاظت در برابر اضافه جریان در مدار است. اضافه جریان یا اضافه بار به دلایل متعددی در یک مصرف کننده رخ می دهد. برای مثال استهلاک یا ایرادی در سیم پیچی یک الکتروموتور می تواند موجب افزایش حرارت موتور شده و در نهایت به اضافه جریان منتهی شود. در مواردی اتصال بدنه نیز می تواند عامل ایجاد این مولفه شود که کلید مینیاتوری از این مورد جلوگیری می کند. کلید مینیاتوری چنانچه جریان خروجی بیش از جریان نامی کلید باشد؛ عمل قطع را انجام می دهد.

3- حفاظت در برابر اتصال کوتاه

چنانچه در مدار حالت اتصال کوتاه پیش بیاید؛ مانند اتصال فاز به نول، در این صورت کلید مینیاتوری در کسری از ثانیه عمل قطع را انجام می دهد تا از بروز آسیب به دیگر بخش ها جلوگیری شود. در مواردی مانند گذر زمان و یا در مکان هایی که سیم ها رو کار نصب شده اند و یا سیم کشی ها در محیط های بسیار گرم یا خاص انجام شده؛ احتمال وقوع اتصال کوتاه بسیار بالاست و این کلید مینیاتوری است که از وقوع این موارد جلوگیری می کند.

تست باردار کلید مینیاتوری

 

 روش تست کلید مینیاتوری و اطمینان از سالم بودن آن به همراه ویدیو

چنانچه کلید مینیاتوری درست و اصولی تهیه شده باشد؛ به ندرت و یا در مرور زمان دچار ایراد می شود. برای اطلاع از نحوه تهیه یک کلید مینیاتوری مناسب می توانید به مقاله نحوه انتخاب کلید مینیاتوری نگاهی بیندازید. تهیه کلید مینیاتوری باید مطابق با نوع و مشخصات مصرف کنندگان باشد.

از طرفی، نصب صحیح نیز در کارآمدی و طول عمر کلید اثر گذار است و چنانچه این مورد هم رعایت شده باشد؛ کلید مینیاتوری در گذر زمان و به علت استهلاک مکانیکی یا الکتریکی دچار خرابی یا فرسودگی می شود. برای اطلاع از طریقه نصب اصولی می توانید مقاله نحوه نصب کلید های مینیاتوری را مطالعه نمایید.

 

 

با فرض رعایت هر دو مورد بالا، چنانچه در کلید مینیاتوری با مورد خطایی مواجه شدیم؛ می توانیم تست فیوز مینیاتوری را انجام داده و نسبت به تعویض کلید فیوز معیوب اقدام نماییم. برای اطلاع از معیوب بودن کلید به ترتیب این موارد را انجام می دهیم. چنانچه در هر مرحله موردی باشد؛ کلید به کلی باید تعویض شود :

الف ) تست کلید مینیاتوری بدون داشتن بار

1- بار متصل به ترمینال خروجی کلید را از آن جدا نمایید.
2- شستی کلید را به وضعیت ON برگردانید. چنانچه شستی کلید دچار لغزش باشد یا ثانیه ای در وضعیت ON نمی ماند؛ یعنی شستی داخلی خراب و کلید به کلی باید تعویض شود. عملکرد شستی مکانیکی کلید باید انعطاف پذیر و بدون هرگونه گیر کردن و از این قبیل باشد.
3- اگر کلید در وضعیت ON باقی ماند؛ از مولتی متر کمک بگیرید به این صورت که مولتی متر را در حالت ولت متر در رنج ولتاژ کاری کلید قرار دهید. پراب قرمز را به ترمینال تغذیه یا ورودی کلید متصل کرده و پراب مشکی را به قسمت ارت ( زمین ) تابلو برق یا جعبه مینیاتوری متصل نمایید. در صورت نمایش ولتاژ صفر، کلید مینیاتوری خراب و نیاز به تعویض دارد.

تست بدون بار کلید مینیاتوری

 

ب) تست فیوز مینیاتوری در حالت داشتن بار

1- با فرض اینکه بار متصل به کلید مطابق یا کمتر از جریان نامی کلید است؛ کلید را در وضعیت ON قرار دهید. چنانچه بلافاصله عمل قطع صورت بگیرد؛ مدار را چک نمایید. احتمال اتصال کوتاه در مدار پایین دستی بسیار زیاد است.

2- اگر کلید قطع نکرد؛ اما پس از گذشت لحظاتی قطع کرد؛ به بدنه کلید دست بزنید. چنانچه داغ باشد؛ نشان از ایراد داخلی کلید و یا خرابی پلاتین آن است. در نتیجه کلید باید تعویض شود.

3- در نهایت، برای اطمینان از سالم بودن کلید می توانید تست اضافه بار را نیز روی آن انجام دهید به این صورت که باری بیش از میزان جریان کاری کلید، به آن متصل نمایید. در این صورت در کسری از ثانیه باید فیوز مینیاتوری به حالت OFF باز گردد. در غیر این صورت، کلید ایراد داشته و باید تعویض شود.

تست کلید مینیاتوری

 

در این مقاله مشخص کردیم که تهیه یک کلید مینیاتوری استاندارد و مناسب می تواند چه کاربرد هایی برای ما داشته باشد. همچنین با معرفی دو روش مختلف تست کلید مینیاتوری و انجام تست های گوناگون نشان دادیم که چگونه می توان کلید مینیاتوری معیوب را تشخیص داده و آن را تعویض کنیم. برای خرید کلید مینیاتوری مناسب و استاندارد می توانید از اینجا در سایت برق و انرژی اقدام نمایید.